יום רביעי, 8 ביולי 2015

כיפת ברזל, פטריוט וחץ - למה אין תמונות מלחמה?

אתמול התקיים בהר הרצל טקס האזכרה לחללי מבצע צוק איתן. כנהוג בטקסים ומופעים, מאחורי הבמה עוצבה תפאורה שאמורה להכניס את הקהל והדוברים לאווירה. עיצוב הבמה עשוי להראות שולי לעין שלא רגילה לשים לב לפרטים עיצוביים, אבל הוא רחוק מלהיות שולי. זאת משום שהוא יוצר צורות חשיבה ויותר מכך, הוא מספר מה המארגנים חושבים על המציאות.

בתודעה הציבורית של מדינת ישראל הולכת ומתעצבת 'כיפת ברזל' כמערכת עליה נשים את יהבנו בבואנו להתמודד עם ירי רקטות וטילים. לוחמים או כלי מלחמה אינם חשובים, יש לנו את כיפת ברזל שתגן עלינו מצרה וצוקה. בהתאם לתפיסה זו, עוצבה תפאורת הבמה בטקס: סוללת 'כיפת ברזל', סוללת 'פטריוט' וסוללת 'חץ' (!). אה כן, וכלניות.

מתוך עמוד הפייסבוק של משה יעלון. רקע של התגוננות ()
מתוך עמוד הפייסבוק של משה יעלון. רקע של התגוננות 

    זהו טקס לזכר 67 חללים שנהרגו במבצע. הם לא נהרגו ביושבם במערכות השליטה של מערך ההגנה האווירית של צה"ל (בלי לזלזל חלילה בחשיבות החיילים שישבו שם), הם גם לא נהרגו בזמן שהשקו כלניות. הם נהרגו כי למרות שלפעמים נראה שמדינת ישראל מכחישה את זה, גם היא מבינה שבשביל להילחם צריך גם לתקוף ולא רק להגן, להיכנס לשטח ולא רק להפציץ מהאוויר.

    התפיסה: ה-ג-נ-ה


    אני מבין למה הופיעה 'כיפת ברזל' ברקע. נרצה או לא נרצה, היא אכן מילאה תפקיד משמעותי במבצע הזה. גם בראש הערך בוויקיפדיה על מבצע צוק איתן מופיעה תמונה שלה (אם כי בפעולה). אבל בנוסף ל'כיפת ברזל' הופיעו על התפאורה עוד כמה אובייקטים שמלמדים על תפיסה רחבה יותר. שתי מערכות הגנתיות נוספות: מערכת החץ, שלא הייתה קשורה כלל למבצע, ומערכת הפטריוט, שלקחה בו חלק מינורי בלבד.

    כשתפיסת המלחמה שלך היא הגנתית בלבד תחפש מתחת לרצפה איזה כלי נשק 'לא מלחמתיים' אתה יכול להעמיד בפרונט. אובייקט נוסף שהופיע בתפאורה הוא הכלניות. אם התפאורה הייתה מעוצבת בצורה 'מלחמתית' יותר הייתי מקבל את העובדה שמופיעות בה גם כלניות. גם נעמי שמר כתבה "...ושלל כלניות וצבעונים יעלו מתוך ההריסות". אבל בשביל שנוכל להתענג על הכלניות שיעלו מתוך ההריסות, כדאי שנתחיל להילחם במקום למלא את המדינה במערכות הגנה.

    יש הרבה תמונות שיכלו לסמל את המבצע הזה: צלליות לוחמים, חי"רניקים צבועי פנים, טנק דוהר על רקע החולות, או תותח שיורה פגזים לריכוזי מחבלים הן רק חלק קטן מהדוגמאות. תמונה של מטוס קרב או ספינת טילים גם יכולה להתאים. אבל בתודעה שנוצרה פה בשנים האחרונות, התמונות האלו הופכות להיות מזוהות רק עם מלחמות העבר, לנו יש כיפת ברזל. וכלניות.

    (פורסם בטמקא ב7.7.15. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4677227,00.html)

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה