יום חמישי, 7 בנובמבר 2013

דגם מצודת כ"ח למיני ישראל

לכבוד אירוע "בתים מבפנים" שמתקיים בימים אלו בירושלים אכתוב כאן על מבנה שהייתי בו בפנים רק בגיחה קצרה אבל עסקתי די הרבה בצורה שלו מבחוץ.

מצודת כ"ח.
מקור: ויקיפדיה

המצודה נבנתה על ידי הבריטים כחלק מגדר הצפון בשנות השלושים של המאה הקודמת. ומשמשת כסמלו של משמר הגבול מאז הקמתו. סמל משמר הגבול שאף רקום על מדי החיל הוא המצודה.

מדי הייצוג של מג"ב עם המצודה מצד ימין
כפי שאתם יודעים את שירותי הצבאי העברתי ביחידת ההיסטוריה של משמר הגבול, היחידה עוסקת בין השאר בהנחלת מורשת החיל לדורות הבאים. ובשנת 2013 היינו אחראים על יום פעילות במיני ישראל במסגרת סדרת החינוך של מג"ב.
הרעיון היה לבצע סיור בין מקומות ואתרים מההיסטוריה של מג"ב במיני ישראל במקום להתרוצץ ברחבי הארץ. הייתה רק בעיה פעוטה אחת- אין במיני ישראל דגם של מצודת כ"ח. מסתבר שלבנות דגם זה סיפור של כמה עשרות אלפי שקלים ולא היה גוף שהתכוון לממן את הדבר הזה וכאן נכנס עבדכם הנאמן לתמונה.

המפקד שלי שמע שיש לי ידע עיצובי מסויים ושאל אם אני חושב שאוכל לבנות דגם למיני ישראל. לא דובר על דגם קבוע אלא על דגם נייד שנציב כל שבוע במהלך ההדרכות של היחידה במקום. היססתי קצת בהתחלה והסכמתי בסוף למרות שממש לא ידעתי איך אני הולך לבנות את הדגם.

לאחר זמן מה הגיעה למחסן של היחידה כמות גדולה מאוד של תמונות מודפסות על קאפה והחלטתי שזה יכול להיות חומר גלם מצויין לדגם. מדדתי (בערך) את המצודה לפי תמונות והתחלתי לחתוך קירות לפי יחס של 1:25 (כמו שאר הדגמים במיני ישראל).

את הקירות הצמדתי בהתחלה אחד לשני בעזרת סיכות תפירה ולאחר מכן הדבקתי אותם בדבק חם.

שלד הדגם כמעט גמור
על הקאפה מרחתי דבק שפכטל ולאחר שהתייבש צבעתי בספריי אפור. את החלונות יצרתי מקרטון ביצוע צבוע בספריי ירוק.
הדגם עם ה"טיח" וה"חלונות"
הדפסתי תמונות של המצודה והוספתי את השלטים שתלויים על הקירות שלה. יצרתי שער מקרטון ביצוע עם זיזים מקצוות של קיסמי שיניים והוספתי "ארגזי פעולה" בארבעת הקירות.
שלט + ארגז פעולה
שלט
לסיכום. זה לא דגם ברמה של מיני ישראל, אין מה להשוות לא את הדיוק בפרטים ולא את חומרי הגלם, אבל זה יצא ממש נחמד :-). 

2 תגובות:

  1. לי זאת נראית עבודה מתאימה בהתחשב בכל הנסיבות, וגם בלי קשר. ביצוע מדויק, ושימוש יצירתי בחומרים. לדעתי לא היה מבייש פרויקט באדריכלות באוניברסיטה...

    השבמחק